Nejlevnejsisport.cz Nejlevnejsisport.cz 596 633 216
Poradna Vše o nákupu O nás Kontakty
/
Tipy na dárky Akce Výprodeje

Jak pro sebe vybrat vhodný běžecký trenažer na domácí použití

V tomto článku se zaměřím na základní parametry a aspekty běžeckých pásů, které jsou pro jeho správný výběr velice důležité. Jste-li začátečník a běžícím pásům a jeho parametrům vůbec nerozumíte, doporučuji si tento článek opravdu přečíst. Věřte, že poté bude pro vás výběr daleko snadnější.

Na začátku bych rád podotkl, že běžecký pás pro domácí použití nevybíráme rovnou podle nejvyšší ceny, nejlepší výbavy a podobně, ale vhodný běžící pás vybíráme samozřejmě v první řadě dle toho, kdo jej bude používat, a jakým způsobem na něm chce běhat.

Základní rozměrové parametry běžících pásů

Samozřejmostí je, že jiný běžecký pás bude ideální pro aktivního sportovce a zkušeného běžce a jiný běžící pás bude vhodný pro člověka, který chce na páse hubnout či rehabilitovat.

V první řadě se zaměříme na výšku, váhu a další parametry našeho těla, které vezmeme při výběru běžící pásu v potaz.

Co se týče rozměrových parametrů, ze strany běžícího pásu je nutno sledovat:

  • šířku běžící plochy pásu,
  • dále se zaměříme na odpružení, sílu a materiál pásu, který je pochopitelně důležitý z hlediska životnosti výrobku.

Velikost plochy běžícího pásu

Běžecký pás MASTER F-06Šírka běžecké plochy je nesmírně důležitým parametrem. Je důležitý hlavně proto, neboť ovlivňuje komfort našeho běhu.

Obecná zásada je, čím širší, tím lepší, zejména pro intenzivnější běh. Při nedostatečné šířce běžícího pásu je nutno neustále hlídat naší polohu a může docházet k pádům a zraněním.

Pokud má plocha pro běžce šířku zhruba do 35 mm, není běžecký pás vhodný pro běh, ale pouze pro chůzi. Jakékoliv běhání i s velmi nízkou rychlostí je na úzké běžící ploše velmi obtížné a nepříjemné.

Běžecké pásy se šířkou plochy do 45 mm jsou vhodné spíš pro kondiční běh nižší intenzity, většinou se uvádí rychlost běhu maximálně do 10 km/h, ale prakticky je to ještě méně.

Šířka běžící plochy cca nad 45 mm je pak určena již pro veškeré typy běhu a tréninku. I při větších rychlostech běhu není nutno neustále sledovat vlastní polohu na běžícím páse a při běhu se můžeme věnovat i jiným činnostem, kterým může být například sledování televize.

Sklon běžecké plochy pásu

Některé běžecké pásy jsou k dostání ve variantě s možností změny sklonu vlastní běžecké plochy. Levnější varianta běžeckého pásu nabízí změnu sklonu manuální.

Modernější a dražší běžecké pásy nabízejí funkci ovládání sklonu elektronicky. Tato funkce je velmi užitečná, neboť můžeme simulovat běh do kopce i uprostřed tréninku. Funkce tak stimulujeme zátěž a zvyšujeme odolnost. Pro profesionální sportovce je tato funkce nepostradatelná součást pásu. Moderní běžecké pásy s digitálním ovládáním tento sklon mění automaticky podle vybraného programu, který simuluje různé druhy tréninku.

Odpružení běžecké plochy

Bezecky pasDalší esenciální parametr, na který je nutno při výběru běžeckého pásu pomýšlet, je odpružení běžecké plochy. Dobré odpružení běžecké plochy minimalizuje nebezpečí poškozování našich kloubů při běhu, jak je tomu například na tvrdém povrchu venku.

Nejlevnější běžecké pásy nemají odpružení vůbec, proto jsou určeny převážně pro chůzi. U běžeckých pásů určených pro běh je již od nižší cenové kategorie (cena zhruba do 15 000 - 20 000) zajištěno určité odpružení běžící plochy. Nejjednodušší systém odpružení je obvykle proveden uložením běžící plochy na gumovou podložku.

Dražší běžecké pásy jsou provedeny tak, že mají kromě běžící desky uložené na speciálních gumových blocích již celou konstrukci rámu, v kterém je běžící plocha zasazena, odpruženou, a prudké dopady jsou tak bezpečně odlehčeny.

Existují také profesionální běžící pásy určené pro osoby s postižením kloubního aparátu se speciálním provedením. Tyto běžící pásy jsou však velmi drahé. Stejně jako profesionální běhací pásy, kterými se vybavují například posilovny a fitcentra.

Výkon motoru běhacího pásu

Jak bylo uvedeno výše, v naší nabídce můžete nalézt jednoduché mechanické běžící pásy bez motoru i pásy motorové.

U motorových běžících pásů, které se hodí pro běh, je rychlost, kterou na páse dosahujeme, dána výkonem motoru, šířkou běžecké plochy a váhou uživatele.

Motor musí při každém došlápnutí běžce překonat vzniklý odpor daný vahou člověka, platí tedy obecně, že čím má člověk vyšší váhu, a čím požaduje vyšší rychlosti, tím vyšší musí být výkon motoru běžícího pásu.

Ovládání běžeckého pásu

Dnešní moderní běžecké pásy se již všechny ovládají digitálně na displeji. Nejjednodušším způsobem, jak si regulovat svou rychlost běhu na běžícím páse, je ovládání přidáváním plus a minus.

Lepší běžecké pásy umožňují vybírat předdefinované programy různých druhů tréninků, při kterých dochází k automatickému přepínání rychlosti pásu a jeho sklonu v průběhu cvičení, které tak není monotónní a kopíruje reálné podmínky běhu.

Některé běžecké trenažéry umožňují automatické upravování rychlosti běhu dle vámi nadefinované požadované tepové frekvence.

Měření tepové frekvence na běžícím pásu

Běžecký pás MASTER F-12Důležitým parametrem běhacích pásů je stanovení hodnoty tepové frekvence. Pro aerobní cvičení, při kterém jsou spalovány tuky, a které je nejpřínosnější pro srdeční a cévní systém, je nutno udržovat tepovou frekvenci na zhruba 75 procentech maximální tepové frekvence.

Svou maximální tepovou frekvenci si můžeme určit zjednodušeně odečtením svého věku od čísla 220 pro muže a 226 pro ženy. Jak vidíme, maximální tepová frekvence je závislá na věku, přičemž s ním tepová frekvence postupně klesá.

Běžecké pásy jsou vybaveny většinou dotykovým snímačem umístěným na madlech běžícího pásu, na které jednoduše přiložíte dlaně. Ruce by zde měly být asi minutu a na displeji se vám objeví tepová frekvence. Některé běhací pásy mají snímač ušní. Nevýhodou těchto systémů měření tepové frekvence je nepřesnost, i když pro orientaci postačují.

Pro přesnější měření je však k dispozici hrudní pás, který do počítače v běžeckém trenažeru přenáší údaj o vaší tepové frekvenci. Pokud chcete mít tepovou frekvenci měřenou přesně, vybírejte takový běhací pás, který je vybaven integrovaným přijímačem pro hrudní pás.

Poloha složení běžícího pásu

V dnešní době již převážná většina běžeckých trenažérů disponuje funkcí, která nám umožní pás složit v rámci úspory místa v domácnosti. I menší běžící pásy jsou roztažené na byt poměrně velké a proto tuto funkci uvítají zejména majitelé menších bytů, například obyvatel panelového domu.

Složení spočívá ve sklopení běžící plochy do vertikální polohy a přesun na jiné místo s pomocí koleček na podvozku. Bez koleček by to bylo poměrně obtížné, protože běžící trenažéry s motorem dosahují hmotnosti okolo 100 kg.

Jak na běžeckém trenažéru cvičit?

Rád bych Vám předal pár základních tipů pro nezkušené běžce na pásu:

1. Nezačínejte běh hned s plnou rychlostí. Stejně jako při běhu venku je dobré se nejprve zahřát. Doporučuji spíše dynamické procvičení lehkým klusem pár minut. Někteří lidé preferují statický strečink, jeho přínos je v poslední době zpochybňován a já osobně se klaním také k dynamickému procvičení a zahřátí svalů. Strečink je vhodný po ukončení tréninku, ať se nám nezkracují svaly.

2. Při běhu na běhacím páse používejte běžeckou obuv. I když je běžecká plocha odpružená, běhání na boso není příliš komfortní a bolí z něj chodidla. Doporučuje se kvalitní běžecká obuv s pevnou podrážkou.

3. Při běhu průběžně sledujte svou tepovou frekvenci. Správná tepová frekvence je důležitá pro přechod těla do aerobního stavu, kdy jsou jako energie využívány především tuky. K tomu je nutno cvičení při ne příliš vysoké intenzitě a po dostatečně dlouhou dobu bez přerušení. Tuky se začínají spalovat zhruba po 15 až 20 minutách nepřetržitého běhu při vhodné tepové frekvenci. Jak určit svou vhodnou tepovou frekvenci jsme si vysvětlili výše.

V jakém úseku dne se doporučuje používat běžící pás pro efektivní hubnutí?

Pokud budeme pás používat za účelem hubnutí, je nejlépe běhat ráno na lačno, kdy máme nejnižší hladinu cukrů, které organismus bere jako zdroj energie přednostně a proto trvá určitou dobu, než tělo začne spalovat tuky. Při ranním běhu k tomu proto dojde dříve. Pokud chceme zhubnout, je třeba běhat nejlépe 4 krát týdně.

Přečtěte si také:

Běžecké pásy vám zaručeně udrží či zlepší kondici během nadcházející dlouhé zimy

Běžecké trenažéry versus běhání v terénu

Běžecké pásy - záruka dobré kondice 24 měsíců v roce

Sportovní potřeby a posilovací stroje nyní ještě levněji!

Posilovací stroje pro silnou imunitu (nejen) během zimy

nebo přejděte rovnou k výběru běžeckých pásů v našem e-shopu.