Nejlevnejsisport.cz Nejlevnejsisport.cz 596 633 216
Poradna Vše o nákupu O nás Kontakty
/
Tipy na dárky Akce Výprodeje

Veslařské trenažery, co jsou zač a čím se řídit při jejich výběru

Dalším fitness strojem, který Vám přiblížíme a pomůžeme s rozhodováním při jeho výběru, je veslařský trenažér. Pro jeho označení se používá také další alternativní název, např. veslovací trenažér.

Jedná se o velmi efektivní fitness a posilovací stroj, který slouží pro kondiční veslování a nabírání hmoty vašich svalů, který Vám oproti jiným strojům umožňuje také kvalitní procvičení svalů zádových, a ne pouze těch.

Co se v tomto článku dozvíte:

Pro koho je veslovací trenažer určen?

Výhody cvičení na veslařském trenažéru.

Jak vybereme veslařský trenažér?

Jak na veslařském trenažeru cvičit?

Pro koho je veslovací trenažer určen?

Veslovací trenažér využijí sportovci různého zaměření, slouží k nabírání svalové hmoty a kondičnímu cvičení. Lze využít k aerobnímu fitness cvičení i cvičení silovému.

Veslařské trenažery jsou vhodné pro jedince se sedavým zaměstnáním, jelikož při práci s nimi můžeme velmi dobře posílit zádové partie svalů. Ze stejného důvodu k němu mohou sáhnout také lidé s chronickými bolestmi zad v rámci rehabilitace a prevence dalších atak onemocnění.

Kromě toho veslovací trenažer umožňuje současné posílení svalů břišních, svalů hýždí, nohy a částečně také rukou. Veslařský trenažér je také vhodný pro ženy, i když se to na první pohled nezdá a spousta žen se této představě může zbytečně bránit, veslařský trenažer je skutečně vhodnou pomůckou pro zpevnění zad, nohou a co je v tomto případě důležité, také hýždí. Pro ženy je však důležitá správná volba druhu přístroje, a to takového, který umožňuje nastavit menší stupně zátěže, aby mohly cvičit aerobně při nižších intenzitách tréninku.

Výhody cvičení na veslařském trenažéru

Cvičení na veslařském trenažeru zajišťuje pozitivní dopad na naše zdraví, mezi výhody zařadíme předně obecné výhody pravidelného fitness cvičení:

  • Zvyšujeme svou kondici a odolnost
  • Bojujeme proti stresu a napětí hektického moderního života
  • Spalujeme tuky
  • Při pravidelném aerobním cvičení dochází k blahodárným účinkům na srdce, cévní a dýchací systém (zvyšuje se naše plicní kapacitu, předcházíme vzniku vysokého krevního tlaku, snižuje se náš klidový puls).

Veslařský trenažer je specifický tím, že nám umožňuje efektivní zpevnění břišního a bederního svalového korzetu, což je velmi výhodné jako prevence proti vzniku bolestí zad, zejména u ohrožené skupiny obyvatel se sedavým zaměstnáním. Vzhledem k sedavému způsobu moderního života však lze doporučit zcela obecně.

Jak vybereme veslařský trenažér?

Nyní si rozvedeme některé parametry a poznatky, kterými bychom se měli řídit při vybírání veslařského trenažeru, pokud se jej tedy již rozhodneme pořídit nebo o tom zatím jen uvažujeme. Primárně je nutno vybírat podle osobních preferencí, ženy, starší lidé a lidé toužící po redukci postavy budou pořizovat jiné modely než profesionální a aktivní sportovci.

Druh zátěže

Veslovací trenažéryNejdůležitějším parametrem při vybírání veslovacího trenažeru je volba správného systému zátěže. Zátěž je tvořena odporem proti našemu pohybu a odpor je na veslařských trenažerech vytvářen několika technickými způsoby.

Výhodným systémem pro vytváření požadované zátěže je systém s magnetickou brzdou. Tento systém je vhodný pro průměrného uživatele a u modelů pro domácí trénink je to nejčastější systém vytváření odporu a požadované zátěže. Brzdu tvoří permanentní silný magnet, který se k setrvačníku přibližuje nebo oddaluje, a tím mění velikost odporu. Předností je tichý chod tohoto systému a dlouhá životnost. Veslovací trenažery s tímto typem zátěže umožňují navolit i poměrně vysoké odpory a tak poslouží i v tomto smyslu náročnějším uživatelům.

Co se týče velikosti zátěže, nejvyšší ze všech je možno nastavovat u veslovacích trenažérů s indukčním brzdným systémem, princip procesu brždění spočívá v elektromagnetické indukci. Kromě velmi vysokých zátěží tyto veslařské trenažery nabízejí také velmi vysokou přesnost měření parametrů cvičení, možnost programování a dlouhou životnost.

Nejjednodušší a nejlevnější variantou brzdného systému veslařských trenažerů je brzdění pomocí pevných tlumičů, u kterých se stupeň zátěže nastavuje pouhým posunem páky. Tento systém brždění nám neumožní nastavení malých stupňů zátěže, takže veslovací trenažéry s tímto typem brždění jsou nevhodné pro ženy, starší cvičence a obecně lidi, kteří chtějí cvičit s menšími zátěžemi. Tento brzdný systém má také nižší životnost, takže je třeba počítat s tím, že pokud na něm zprvu ušetříme, bude pak potřeba vynaložit vyšší náklady na údržbu. Systému by se dalo také vytknout, že zátěž nemá úplně rovnoměrný průběh, ale laický uživatel to až tak markantně vnímat jistě nebude.

O něco lepší systém nabízí veslovací trenažer využívající tlumiče s otočnou koncovkou. Zde se stupně zátěže mění otočením této koncovky. Jejich jedinou nevýhodou je nižší životnost těchto tlumičů.

Existuje ještě varianta brzdného systému veslařských trenažerů využívající vodní médium, která však není příliš rozšířená. Kapalina je umístěna v nádobě, ve které se otáčejí lopatky, které uvádíme do pohybu přeneseně cvičením. Omezením množství vody v nádobě lze snižovat odpor.

Ovládání zátěže

Veslařské trenažery jsou dostupné v provedení s manuálním řízením zátěže, kdy je odpor při veslování řízen ručně pomocí otočného regulátoru se stupnicí.

Dražší stroje mají ovládání elektronické, zde zátěž měníme pomocí tlačítek plus a minus, které jsou k dispozici na displeji ovládacího panelu. Elektricky ovládané veslovací trenažery nabízejí také možnost vybrat různé profily pomyslné tratě, přičemž se takto mění stupeň zátěže automaticky v průběhu celého cvičení a samotný průběh můžeme sledovat na displeji ovládacího panelu.

Veslařské trenažery nejvyšších tříd kvality nabízejí možnost speciálních programů, které upravují zátěž automaticky v průběhu cvičení dle požadovaných parametrů, například tepové frekvence, spálení požadovaného množství tuků apod. V případě tepové frekvence je potřeba použít přístroje umožňujícího připojení hrudního pásu, jelikož ten zajistí přesné měření aktuálních hodnot tohoto parametru, ušní čidla slouží spíše k hrubší orientaci.

Pojezd

Pojezd je velmi důležitou součástí každého veslovacího trenažéru, jelikož tvoří jeden z hlavních prvků přístroje, který při cvičení využíváme. Kvalita pojezdu určuje životnost a zajišťuje nám tichý chod při cvičení. Existují dvě varianty provedení pojezdu. Levnější přístroje mají pojezd vyroben z plastu a jsou bez ložisek. Tyto typy přístroje jsou vhodné pouze k domácímu cvičení, jejich nevýhodou a obětí za nižší cenu je rychlejší opotřebovávání.

Veslařské trenažery, které mají pojezd s ložisky, disponují vyšší životností a zajišťují tišší chod.

Nosnost rámu

Nosnost rámu vašeho veslovacího trenažéru je dalším důležitým parametrem, který bude souviset s parametry vašeho těla, hmotností a výškou. Je třeba pořídit veslovací trenažér s dostatečně masivním rámem a kvalitním pojezdem vzhledem k proporcím našeho těla a záměru cvičení.

Měření tepové frekvence

Veslovací trenažérMěření tepové frekvence bude důležité zejména pro náročné sportovce, kteří potřebují přesné údaje. Dražší veslařské trenažery, které nabízejí možnost automatických programů měnících zátěž dle vaší tepové frekvence v průběhu cvičení, umožňují připojení hrudního pásu, který budeme vyžadovat vždy, pokud chceme velmi přesné měření tohoto parametru. Hrudní pás přenáší požadované údaje bezdrátově do počítače daného trenažeru.

Větší část dnes nabízených veslovacích trenažerů je základně vybavena pouze ušním snímačem, který nám poslouží spíše k orientačnímu přehledu o tomto naší tepové frekvenci, ten bude stačit spíše rekreačnějším sportovcům.

Pojezdová kolečka

Při koupi veslařského trenažeru je dobré také sledovat, zda je přístroj opatřen transportními kolečky, pomocí kterých lze přístroj po naklopení jednoduše přesunovat po pokojích. Vzhledem k hmotnosti a velikosti přístroje je toto velmi komfortní prvek. Většina veslařských trenažérů umožňuje rovněž složení a ušetří nám tak doma místo v době, kdy stroj nepoužíváme.

Jak na veslařském trenažeru cvičit?

Zde uvedeme několik základních rad pro začátečníky. Doporučuje však nastudovat odborné články týkající se této problematiky, na internetu je také možno najít různá instruktážní videa. Můžete si tak vytvořit individuální tréninkový plán až na profesionální úrovni.

Doba posilování

Pokud hodláme veslařský trenažer užívat zejména pro hubnutí, je dobré cvičit ráno před snídaní, kdy máme v těle nejnižší hladinu glykogenu, a náš organismus tak přechází rychleji ke spalování tuků ze zásob.

Doba trénování

Pro anaerobní způsob cvičení, při kterém chceme spalovat tuky, je potřeba cvičit po určitou minimální dobu. Organismus se do módu, ve kterém bere zásoby z tuku, přepíná až po několika minutách. Tato doba je individuální, ale obecně lze říci, že je to kolem 30 minut. Proto můžeme zjednodušeně říci, že pokud chceme na našem veslovacím trenažeru hubnout, budeme cvičit pravidelně minimálně 30 min alespoň třikrát týdně. Při tom je ovšem nutné také hlídat svou tepovou frekvenci, jelikož při příliš velké zátěži není tělo schopno spalovat tak efektivně tukové zásoby, intenzita tréninku musí být o něco menší. Více je o tom pojednáno v následující stati.

Intenzita posilování

Začátečníci často chybují tím, že začnou hned cvičit při příliš vysokých zátěžích veslování, čímž se zbytečně "zničí" hned na počátku a od dalšího cvičení pak mohou být často odrazeni. Je třeba začínat s nízkou zátěží a postupně tělo navykat na tento typ pohybu a zátěž pak postupně navyšovat v řádu týdnů.

Jak již bylo řečeno, pro správné cvičení, při kterém chceme spalovat tuky, musíme pracovat za nižší intenzity. Intenzitu lze monitorovat zjednodušeně dle vlastní tepové frekvence. Abychom spalovali tuky, hlídáme si svou minutovou tepovou frekvenci tak, aby se její hodnota držela kolem 70 % naší maximální tepové frekvence. Někteří odborníci doporučují dokonce 55 % vysloveně pro hubnutí a 70 % spíše pro kondiční aerobní trénink. Jak zjistíme svou maximální tepovou frekvenci? Její hodnotu získáme jednoduchým výpočtem, kdy od čísla 220 odečteme svůj věk. Vidíme tedy, že maximální tepová frekvence klesá s věkem. Třicetiletý člověk bude tedy například mít výslednou hodnotu své maximální tepové frekvence 190 tepů za minutu.

Je velmi důležité se touto zásadou týkající se tepové frekvence řídit, jelikož jedině tak bude vaše cvičení efektivní a dostaví se tak požadovaný účinek na vaši postavu.

Některé dražší veslovací trenažery disponují programy, které vám automaticky regulují zátěž dle požadované tepové frekvence. Nemusíte se tak namáhat s jejím měřením. Zde je důležité používat již zmíněný hrudní pás, který zajistí přesné měření.

Přečtěte si také:

Vhodný posilovač pro posilování břišních svalů

Domácí posilovna - aneb jak vybavit domácí posilovnu

Fitness pomůcky MASTER z vás udělají opravdové mistry

nebo přejděte do kategorie veslovací trenažery v našem e-shopu