Nejlevnejsisport.cz Nejlevnejsisport.cz 596 633 216
Poradna Vše o nákupu O nás Kontakty
/
Tipy na dárky Akce Výprodeje

Jak vybrat pulsmetr - váš skvělý pomocník k efektivnímu tréninku a zdravému životnému stylu

Úvod

Pulsmetr je přístroj určený k měření tepové frekvence. Kromě tohoto názvu přístroje se můžete setkat také s označením sporttester. Přístroj je výborným pomocníkem pro trénink jakéhokoliv sportu, jelikož pomocí něj můžete sledovat adekvátní míru zátěže svého tréninku, čímž můžete při cvičení dosáhnout maximální účinnosti. Pulsmetr obvykle bývá v provedení náramkových hodinek, které jako koncový přijímač pracují s tak zvaným hrudním pásem. Kromě toho mají pulsmetry i další časové a jiné funkce, které jsou dopočítávány počítačem. Jedná se například o počítání spálených kalorií a podobně.

K čemu je pulsmetr dobrý?

Pulsmetr je vhodný pro jakoukoliv sportovní aktivitu. Měření tepové frekvence vám umožní optimálně nastavit vlastní trénink tak, abyste dosáhli maximálních výsledků. Pulsmetry se vyrábějí jako speciálně určené na různá sportovní odvětví, existují tak pulsmetry vhodné na běh, cyklistiku, fitness a podobně. Od toho se odvíjí potřebné parametry. Například pulsmetry k jízdě na kole nebo k hromadnému cvičení musí být vybaveny digitálním přenosem signálu mezi hrudním pásem a hodinkami, aby nedocházelo k míchání dat mezi různými pulsmetry. Naopak pokud jej budete využívat pouze k sólovému běhání, jízdě na kole a podobně, postačí vám jednoduchý pulsmetr s analogovým přenosem.

Jaké způsoby měření tepové frekvence rozeznáváme?

Tepovou frekvenci či vlastní puls, který je dán činností srdce, lze měřit několika způsoby. U sportu je v případě osobních pulsmetrů nejvíce používaná varianta měření s pomocí tak zvaného hrudního pásu. Hrudní pás se nasadí na holé tělo v oblasti hrudníku (pod prsy) a musí zde být umístěn po celou dobu měření. Pulsmetr tak může přes hrudní stěnu snímat přímo vaše srdeční ozvy. Hrudní pás je vlastně elektroda snímající srdeční činnost, naměřené hodnoty pak vysílá jako vysílač do přijímače s počítačem, kterým jsou pulsmetrové hodinky či jiné počítací stroje. Princip měření je stejný jako u měření EKG v medicíně, elektroda snímá elektrické potenciály vznikající fyziologicky při činnosti srdce. Měření tepové frekvence je tak velmi přesné. Moderní hrudní pásy bývají provedeny tak, že jsou pro tento účel dobře tvarované, a jejich nošení je co možná nejvíce pohodlné. Pokud si sportovec zvykne, během cvičení ani nepozná, že jej má nasazený.

Druhým způsobem měření je přiložení prstu či dlaně na speciální dotykovou plochu. S tímto způsobem měření se můžeme setkat například u některých fitness strojů. Takový způsob měření tepové frekvence je méně přesný a jeho nevýhodou je také to, že nezachovává kontinuitu měření. K čemu je maximální tepová frekvence a jak si ji můžeme sami vypočítat

Pokud budete trénovat s pulsmetrem, budete potřebovat změřit ideální tepovou frekvenci, kterou byste pro dosažení optimálních výsledků při cvičení neměli překračovat. Tuto hodnotu pak do pulsmetru nastavíte. Principem je, že za vás pulsmetr hlídá to, zda jste stále v pásmu aerobního cvičení. Aerobní cvičení je dlouhodobé cvičení (alespoň 15 - 20 minut), které je prováděno se stálou, ne příliš vysokou intenzitou.

Aerobní cvičení

Aerobní cvičení je základní zbraní v boji proti civilizačním a chronickým onemocněním. Moderní doba je kromě svých výdobytků provázená také nadměrným stresem, sedavým způsobem života v práci a moderních dopravních prostředcích, a jinými aspekty moderního nezdravého stylu života. Lidem chybí dostatečný pohyb, který je doprovázel od samých počátků lidského rodu. To se promítá do zvýšené frekvence výskytu chronických onemocnění, zejména srdečního, cévního a dýchacího systému a výskytu rakoviny. Aerobním cvičením se dostáváte do stavu, kdy vaše tělo spaluje efektivně tělesné tuky, dochází k optimální zátěži organismu a posilování činnosti srdce, cévního a dýchacího systému. Pravidelné cvičení má za následek snižování klidového pulsu, předcházíte tím také nebezpečí vzniku vysokého tlaku, dýchacích onemocnění a tak dále. Kromě toho při něm, vlivem uvolňování endorfinů a jiných hormonů dobré nálady a celkovou stimulací centrální nervové soustavy, dochází k eliminaci nadměrného stresu a stimulaci mozkových funkcí. Pravidelný sportovec se cítí lépe jak fyzicky, tak celkově po psychické stránce.

Výpočet maximální tepové frekvence

Moderní pulsmetry obvykle nabízejí funkci, která vám maximální tepovou frekvenci dokáže vypočítat ze zadaných parametrů jako je věk, pohlaví a hmotnost či výška. Tuto hodnotu si však můžete také přibližně vypočítat sami.

Pro začínající sportovce se doporučuje odečíst od čísla 220 (u mužů) nebo od čísla 226 (u žen) vlastní věk v letech. Pokud jste již aktivnější, zkušenější sportovec, odečítáte od čísla 205.

Je třeba si uvědomit, že vypočtené hodnoty jsou přibližné, vycházejí ze standardů pro daný věk. Pokud chcete získat přesnou hodnotu obvykle k profesionálnějšímu využití, můžete si maximální tepovou frekvenci nechat určit u specializovaného lékaře, který vám k tomuto účelu provede tak zvaný zátěžový test.

Druhy pulsmetrů podle funkcí a využití

V této části vám poradíme, jaký pulsmetr byste měli hledat vzhledem k využití a způsobu vašeho tréninku.

Hubnutí

Pokud sportujete zejména s cílem redukovat váhu a vyrýsovat tělo, měli byste si pořídit pulsmetr s funkcí umožňující dopočítání množství spálených kalorií. To dnes zajišťují v podstatě všechny modely pulsmetrů, takže si vystačíte i s levnějším, jednoduchým přístrojem.

Běhání

V případě, že potřebujete pulsmetr k běhání a nepotřebujete žádné další funkce, bude vám postačovat pořízení pulsmetru se základními funkcemi, který má možnost nastavení tak zvaných zón. Funkci zón totiž využijete pro intervalový trénink. Opět si vystačíte s obyčejnějším pulsmetrem, který bude zajímavý svou nízkou cenou. Pokud však při běhání chcete měřit také uběhnutou vzdálenost, pořiďte si pulsmetr s integrovaným krokoměrem, GPS senzorem nebo footpadem.

Cyklistika

Hodláte-li si koupit pulsmetr k jízdě na kole, je vhodné koupit si přístroj, který je na to přímo určený. Tento druh pulsmetru slučuje funkci pulsmetru a computeru na kolo do jednoho přístroje. Pokud však jezdíte na kole, ale chcete svůj pulsmetr používat univerzálněji, na více sportovních aktivit, řiďte se ostatními poznatky v této části článku.

Univerzální použití

Optimální druh pulsmetru k provozování více druhů sportů by měl obsahovat GPS senzor, se kterým budete moci měřit uběhnutou či ujetou vzdálenost. Výhodné je, že tak nebudete muset trénovat s více různými specializovanými přístroji, které nabízejí tyto funkce zvlášť.

Turistika

Pokud sháníte pulsmetr pro turistické využití (horolezci, turisté a podobně), budete k tomu nejvíce zřejmě potřebovat funkci výškoměru a kompasu. Tyto funkce některé pulsmetry nabízejí, nutností však obvykle bývá jejich kalibrace. V tomto případě se opět vyplatí pořídit pulsmetr s GPS senzorem, který měření těchto hodnot nabízí také.

Přečtete si také další článek zabývající se pulsmetry a jejich výběrem.

Pulsmetr - tréninkové zóny, aneb jak trénovat a péče o hrudní pás

Nebo rovnou přejděte do kategorie Pulsmetry na našem e-shopu.